Jachtem przez Chorwację

0 Flares Facebook 0 0 Flares ×

Hej Kochani ! :) Zupełnie przypadkowo natknęłam się dziś na zdjęcia z Chorwacji, którą zwiedziłam płynąc jachtem. Jacht należy do znajomych moich rodziców, którzy co roku przepływają nową trasę. Razem z tatą popłynęliśmy z Nimi w 2012 roku. Na szczęście zdjęć mamy sporo, dlatego chętnie przygotuję Wam o niej wpis i pokażę, jaka jest przepiękna ! :)

Poniżej wstawię Wam trasę, którą pokonaliśmy :)

1. Zadar

Cała Chorwacja jest piękna, to Wam mogę od razu powiedzieć. Pierwszym miastem które zobaczyliśmy, był Zadar. Nazywany jest „małym, chorwackim Rzymem”. Śmiało może otrzymać rangę takich miast jak Dubrownik czy Werona. Ma przepiękną starówkę otoczoną murami i wieżami, co daje niesamowity klimat, a zachody słońca są powalające ! :)

Główną ulicą Zadaru jest Kalelarga, na której jest mnóstwo domów czy kafejek, w której oprócz wypicia kawy, możecie potańczyć. Najsłynniejsze punkty, obowiązkowe przy zwiedzaniu tego miasta, to Kościół św. Donata, Forum, Katedra św. Anastazji i kościół św. Krševana.

2. Szybenik

Jest to kolejne zabytkowe, chorwackie miasto, położone w środkowej części Dalmacji. Najcenniejszym i najbardziej znanym zabytkiem Szybenika jest Katedra św. Jakuba (katedrala sv. Jakova). Jest ona jednym z piękniejszych przykładów architektury sakralnej w kraju. W 2000 roku została wpisana na Listę UNESCO.

Oprócz tej przepięknej świątyni koniecznie zobaczcie ruiny Fortecy św. Anny, Twierdzę św. Mikołaja, Pałac Rektorów – będący kiedyś siedzibą weneckiego namiestnika. Kolejne zabytki to Pałac Biskupi, kościół św. Barbary oraz XVI wieczny Ratusz.

Spędziliśmy tu bodajże dwie noce. Fantastycznym doświadczeniem było spanie pod gołym niebem, patrząc w gwiazdy. Wokół słychać tylko szum wody obijającej się o jacht. Wieczorem pływałam podziwiając zachód słońca, a rano oglądałam wschód, popijając kawę.

3. Trogir

W dalszą drogę wybraliśmy się z samego rana. Naszym celem było piękne, portowe miasto z zachwycającą starówką – Trogir. Nie wyobrażam sobie pominięcia go, będąc w Dalmacji. Każda wąska uliczka na starówce, jest niesamowita. Niby podobne, a jednak każda inna. Genialne jest to, że wśród tych uliczek, znajdują się małe knajpki czy kawiarnie. Zobaczcie piękno tego miasta zarówno w dzień, jak i w nocy, gdy jest podświetlone, a wokół słychać muzykę graną przez ulicznych muzykantów.

A co możecie zobaczyć w Trogirze?  Bramę lądową, na której umieszczony jest lew św. Marka, a nad dnim figurka Jana z Trogiru (patrona miasta), Pałac Stafileo, Katedrę św. Wawrzyńca,Pałac Cipiko, oraz Kamerlengo Castle. Jest to nieduży zamek, widoczny jeszcze przed wpłynięciem do miasta.

4. Split

Uwaga, uwaga, a teraz przed nami cesarskie miasto Split. Jest to drugie co do wielkości miasto w Chorwacji, będące ważnym ośrodkiem administracyjnym, komunikacyjnym i gospodarczym. Oprócz tego, jest kolejną, przepiękną metropolią. Zwiedzaliśmy go w prawie 40-stopniowym upale! Na szczęście na ratunek przyszły nam ogromne gałki lodów, z jednej z tamtejszych lodziarni oraz zimne kawy. Restauracje były dość drogie, z tego co pamiętam, jednakże znajdziecie tam dużo mniejszych knajpek, w których kupicie  tańsze przekąski, np. kawałki przepysznej pizzy.

W Splicie jest bardzo dużo do zwiedzania, najwięcej atrakcji znajdziecie w obrębie dawnego Pałacu Dioklecjana, który znajduje się tuż przy wybrzeżu, blisko portów.  Zauważycie od razu, idącą wzdłuż morza, najbardziej popularną promenadę, wysadzaną olbrzymimi palmami ! Można powiedzieć, że jest to główny punkt spotkań towarzyskich. Kolejne co powinniście zobaczyć, to Złota Brama oraz Perystyl czyli pałacowy dziedziniec. Jest to miejsce, na którym w dzień odbywają się występy i pokazy (np. my trafiliśmy na pokaz walk), natomiast wieczorem są tu organizowane koncerty.

Najbardziej charakterystycznym zabytkiem jest także Katedra św. Dujama oraz rzeźba Grgura Ninskiego. Był to biskup Ninu w X wieku. Podejdźcie do niego bliżej i potrzyjcie duży paluch u lewej nogi – przyniesie Wam szczęscie :D Opisuję Wam wiele zabytków każdego miasta, jednak nie miejcie mi za złe tego, że nie mam ich wszystkich na zdjęciach. Przygodę z podróżowaniem zaczęłam niedawno, także dopiero niedługi czas wgłębiam się w atrakcje każdego europejskiego miasta. :):):)

5. Hvar

Ooo, dopłynęliśmy własnie do najbardziej słonecznej wyspy Adriatyku, Hvar. Miasto jak z bajki <3 Piękna architektura, przyroda i klimat. Wyspa jest długa i wąska, a za to pełna zieleni :) Nie zapomnijcie o niej, podczas Waszej wyprawy ;D

Co kryje w sobie słoneczna wyspa?  Na pewno twierdzę, katedrę, teatr i klasztor franciszkański. To co przyciąga do tego miejsca, to także niesamowicie klimatyczne kawiarnie i restauracje oraz prowadzący je, przemili gospodarze. Zjecie tu świetną rybę z warzywami, popijając domowym winem. Przejedźcie się statkiem turystycznym i koniecznie poopalajcie, w końcu to słoneczna wyspa ! :)

Wiecie co jeszcze podobało mi się podczas wyprawy, oprócz spania pod gołym niebem? Na pewno to, że kąpaliśmy się na środku morza, a wokół nie było widać ani jednej małej wysepki, sama woda ! A była tak przejrzysta, czysta, że sama przyjemność w niej pływać. Szczególnie podczas upałów :D Oprócz tego, córka Kapitana miała ponton, na który wsiadłyśmy we 3 i byłyśmy ciągnięte przez jacht :D Najlepsze jednak co widziałam, to niewątpliwie delfiny ! Przez chwilę płynęły koło nas, niestety nie zdążyliśmy wyjąć aparatów :( Dobrze, że chociaż widok został nam w głowie.

6. Dubrownik

Udało się, dopłynęliśmy do najbardziej oddalonego punktu zaplanowanej trasy ! Jesteśmy w Dubrowniku – Perle Adriatyku :)

Prawie wszystkie znane zabytki skupiają się wewnątrz niewielkiego starego miasta, wygląda to niesamowicie. Oczywiście turystów też jest NIESAMOWICIE dużo ;D Miasto – zabytek, przyciąga ich nie tylko swoją urodą i cennymi zabytkami, ale też wieloma imprezami cyklicznymi.

Będąc tu, zobaczycie mury obronne, okalające całe miasto. Dowiedziałam się że mają 1940 metrów długości, a wysokość dochodzi do 25 metrów. Główną ulicą Dubrownika jest Placa. Wchodząc do centrum Starego Miasta, zobaczycie Wielką Fontannę Onufrego oraz kościół św. Zbawiciela. Podobno, jeśli umyjecie ręce pod wszystkimi szesnastoma kranami fontanny, obchodząc ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara, spełni się Wasze życzenie ;D Ja prosiłam o możliwość dalszego podróżowania i proszę, spełniło się :D.

Jednym z najważniejszych budynków tego chorwackiego miasta, jest Plac Luza, z Pałacem Sponza. Pałac spełniał najróżniejsze funkcje, począwszy od tego, że był urzędem celnym, poprzez skarbiec, bank, urząd miar czy Muzeum Rewolucji Socjalistycznej. Na placu Luza wznosi się także Kolumna Ronalda, która jak zauważyłam, jest głównie punktem spotkań towarzyskich. My także pod koniec wizyty w Dubrowniku, siedzieliśmy pod kolumną, patrzyliśmy na pięknie podświetlone miasto i słuchaliśmy koncertów odbywających się w tamtejszych knajpkach. Kawałek dalej możecie też zobaczyć najsłynniejszy pałac Dubrownika czyli Pałac Rektorów.

7. Korcula

W drodze powrotnej zahaczyliśmy jeszcze o Korculę, na najbardziej zielonej wyspie Adriatyku. Posiada ona bardzo zróżnicowane plaże, piaszczyste i kamieniste ulokowane przy kameralnych zatokach. Na jachcie znajdował się sprzęt do nurkowania, dzięki czemu mogłam popatrzeć na bujną roślinność znajdującą się pod wodą :)

Przypłynęliśmy tu głównie dlatego, żeby zobaczyć dom podróżnika Marco Polo, z tym szczególnie kojarzyło nam się to miejsce. Oprócz tego zobaczycie zabytkowe Stare Miasto i port, kościoły oraz jaskinię Vela Szpilja

Płynąc dalej w stronę Zadaru, obskoczyliśmy jeszcze kilka wysepek takich jak Vis, czy Bisevo, z cudowną jaskinią :

Mam nadzieję, że zachęciłam Was do zastanowienia się, czy to właśnie do Chorwacji wybierzecie się w wakacje ! :)

3 comments on “Jachtem przez Chorwację
  1. Cześć ! Powiem Ci, że często posiłkuję się twoim blogiem :) Organizuję sobie wycieczkę w grudniu do Londynu i bardzo dużo pomocnych informacji znalazłam u Ciebie.
    Chciałam zapytać o Chorwację. Czy orientujesz się ( albo masz sprawdzone info) czy ktoś z Polski pływa takim jachtem w ramach wycieczek ? Bo Chorwacja znajduje się na mojej liście i taka forma dojazdu by mnie satysfakcjonowała !
    Wspaniałe zdjęcia i wspomnienia :) Pozdrawiam, Lasia.

• Witaj, bardzo Ci dziękuję :* Niestety, akurat moja wycieczka jachtem była zorganizowana przez znajomych rodziców.. Oni zawsze jeżdżą rodzinnie, nie prowadzą wycieczek :( Ale mam nadzieje ze Ci sie uda <3 Chorwacja jest przepiękna ! :)